FÖRSÖKA räcker

”To perceive meditation we need to understand the relationship between Mind & Spirit.

Spirit is experienced when our consciousness is not fragmentet by mind”
– Alan Finger

Meditation är porten till inspiration, intuition, insikt, välmående och föryngring.

Intellektuellt har jag i många år greppat hur bra och faktiskt nödvändig meditation är. Men å, mitt sinne: det gör det så svårt för mig. Ut och in far tankarna, snabba och flyktiga som svalor.
Kroppen pratar högljutt och ihärdigt. Är det inte en fot som somnar så är det en prick i ryggen som molar eller så kliar det på örat.
Jag har ändå gått in med ambition och verkligen försökt. Min lärare, Alan Finger, säger att jag försöker för mycket, sitter för rak i ryggen, tänker för mycket. Det är bara att sitta. Finns inga ursäkter!
Minuterna sniglar sig fram.
Nästa dag så dricker jag te med en väninna istället…

Så hittade jag det förlösande: som jag vill dela med er – som gör ALL skillnad i världen:
DU BEHÖVER INTE LYCKAS!
Förvänta dig inte skuttande enhörningar eller det vita ljuset eller Guds Handflata. Det magiska med meditationen händer NÄR DU FÖRSÖKER!
Jag började gråta när jag tog in den informationen i min presterande person.

Herbert Benson, professor på Harvard Medical School, ”upptäckte” The Relaxation response:
Det är när metabolism, blodtryck, hjärtrate, andning och muskelspänningar sjunker. OCH den långsamma hjärnaktiviteten – alfa – uppstår.

Två saker måste ingå för att det ska uppstå:
* Sinnet är fokuserat på något repetitivt (ljud, andetag, rörelse)

* Ett försök görs att släppa alla andra tankar (DET BEHÖVER INTE VARA FRAMGÅNGSRIKT)

Detta är så stort att varje cell i min kropp sjunger.
Smaka på de två ovanstående punkterna!

Andas, slut ögonen (eller inte – det är inte nödvändigt – men oftast lättare) och försök låta tanken stanna kvar: vid en tanke, en bön, ett mantra eller ljudet från ditt eget eller kanske din katts andetag. 3 minuter, 6 minuter, kanske hela vägen till 18 minuter (som är vad vi så småningom strävar efter att sitta).
Gör det varje dag. Inga ursäkter! Sitt lika lång tid varje dag!
När du byggt upp den rutinen och du försöker varje dag: kan du börja bygga på med lite tekniker om du vill. För att snabbare komma till stillhet. För att ditt sinne behöver stimuli. För att det är intressant.IMG_2900



1 thought on “FÖRSÖKA räcker”

  • Tack Anna för att du delade detta. Egentligen vet jag det redan, har upplevt det och t o m vagt tänkt det, men att läsa dina ord fördjupar insikten. Jag försöker gång på gång och något händer även om jag inte lyckas så bra.
    Hälsningar
    Agneta G

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *